Od początku 2021 roku obowiązują nowe przepisy unijne dotyczące obsługi dronów, by zwiększyć bezpieczeństwo podczas ich użytkowania. Obecne przepisy i obowiązek szkoleń dotyczy nie tylko osób, które używają BSP w celach komercyjnych, lecz również rekreacyjnych, czy sportowych. To, jakie uprawnienia musisz posiadać, jest zależne od rodzaju drona i poziomu ryzyka wykonywanych operacji. Dlatego wydzielonych zostało kilka różnych kategorii i podkategorii uprawnień. Zobacz, która będzie dla Ciebie najlepsza.

Szkolenia A1, A2 i A3 dla kategorii otwartej – czyli loty niskiego ryzyka

W obecnym prawie, bez uprawnień można posługiwać się jedynie dronami do wagi 250 g, nieposiadającymi kamery, które zostały przez producenta oznaczone jako zabawka. Jeśli chcesz obsługiwać inne urządzenia BSP, musisz posiadać odpowiednie przeszkolenie i zdany egzamin. Poziom ich trudności zależy od stopnia ryzyka wykonywanych operacji.

Kategoria otwarta dotyczy lotów niskiego ryzyka wykonywanych z wykorzystaniem dronów do 25 kg, w zasięgu wzroku pilota lub obserwatora i odległości nie większej niż 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi. Została podzielona na kilka podkategorii:

  • A1 dla dronów do 250 g umożliwia przeloty nad pojedynczymi osobami, zabroniony jest jednak przelot nad zgromadzeniami. BPS o masie od 250 g do 900 g muszą również do minimum ograniczyć przeloty nad osobami postronnymi.
  • A2 dotyczy BSP o wadze do 2 kg – pozwala na przelot od osób postronnych w odległości poziomej 30 m lub 5 m przy włączonym trybie niskiej prędkości.
  • A3 w tej kategorii są drony o wadze od 4 do 25 kg, które mogą być używane jedynie w odległości przynajmniej 150 m od ludzi i zabudowań.

Szkolenia i egzaminy dla kategorii A1 oraz A3 są jedynie teoretyczne i odbywają się online. By otrzymać uprawnienia w kategorii A2, należy również odbyć szkolenie praktyczne oferowane między innymi przez naszą wyspecjalizowaną kadrę. Po zaliczeniu szkolenia A2 otrzymasz certyfikat kompetencji pilota BSP. Jest to obecnie odpowiednik wcześniejszych kwalifikacji UAVO. Stanowi on również podstawę do kolejnych szkoleń z kategorii szczególnej prowadzonych przez naszą firmę https://snhdrones.pl/.

Kiedy warto posiadać certyfikat kategorii szczególnej?

Kategoria szczególna obejmuje operacje o średnim ryzyku, które wychodzą poza zakres ustaleń obowiązujących w kategorii otwartej. Podzielona jest na kilka scenariuszy ze względu na poziom ryzyka. Należy pamiętać, że loty BSP w tej kategorii wymagają weryfikacji, a czasem również otrzymania zgody z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Im wyższy stopień kwalifikacji, tym większe uprawnienia otrzymujesz. Kategoria szczególna obejmuje 9 scenariuszy od NSTS-01 do NSTS-09. Szkolenia dla pierwszych 5 scenariuszy to loty VLOS, czyli w zasięgu wzroku operatora drona lub obserwatora, scenariusze od NSTS-06 do 09 dotyczą zaś operacji BSP poza zasięgiem widoczności wzrokowej. Warto jednak pamiętać, że wszystkie scenariusze podlegają ogólnym zasadom, takim jak:

  • maksymalna masa drona nieprzekraczająca 25 kg;
  • odległość od pilota drona nie większa niż 2 km;
  • wysokość ponad powierzchnię ziemi nie może przekraczać 120 m.

Należy również podkreślić, że zrobienie uprawnień nawet w pierwszym podstawowym scenariuszu NSTS-01 znacznie zwiększa Twoje możliwości wykorzystania dronów. Zyskujesz możliwość:

  • Wykonywania lotów nad ludźmi bez ograniczeń;
  • Korzystania dronów w obrębie miasta;
  • Wykonywać lotu w odległości do 50 m w poziomie od sztucznej przeszkody, np. drzewa lub budynku, której wysokość nie przekracza 105 m.
  • Współpracy z przynajmniej jednym obserwatorem, jeśli go nie posiadasz, masz prawo stracić drona na moment z zasięgu wzroku;
  • Wykonywania lotów FVP, czyli w goglach z użyciem widoku z kamery, jednak wysokość lotu nie może być wyższa niż 50 metrów nad powierzchnią terenu i odległości nie większej niż 500 m od operatora.
  • Wykonywania lotów nad portami, lotniskami, elektrowniami, ujęciami wody oraz innymi terenami specjalnymi, po wcześniejszym uzyskaniu zgody od ULC.

Kategoria certyfikowana – kiedy warto posiadać uprawnienia

To ostatnia kategoria, która dotyczy wysokospecjalistycznego użytkowania dronów i wymagana jest w wyjątkowych wypadkach. Certyfikowane loty dronami obejmują:

  • loty nad zgromadzeniami ludzi;
  • operacja związane z transportem osób;
  • transport niebezpiecznych materiałów, które mogą stanowić zagrożenie dla osób trzecich.

By móc wykonywać loty certyfikowane, pilot BSP musi posiadać uprawnienia nie niższe niż z kategorii szczególnej oraz spełniać wymagania stawiane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

3 KOMENTARZE

  1. Bardzo dobra firma. Robiłem szkolenie w SNH Drones, aby móc świadczyć usługi fotograficzne dronem i jestem bardzo zadowolony. Polecam, tam pracują fachowcy.

  2. Potrzebowałam szkolenia pilotów dronów we Wrocławiu. Spośród wielu firm zdecydowałam się właśnie na SNH DRONES i sądzę, że był to bardzo trafiony wybór. Konkretna, rzetelna wiedza zarówno teoretyczna (np. dotycząca tego, gdzie mogę latać dronami, a gdzie jest to zakazane) oraz praktyczne umiejętności. Szkolenia z SNH DRONES były dla mnie bardzo ciekawe. Gorąco polecam, jeśli szukacie bardzo konkretnej i rzetelnej firmy. 😀

  3. Korzystałam z usług SNH Drones miesiąc temu, ponieważ potrzebowałam szkolenia z prowadzenia dronów ze względu, że chciałam zwiększyć zakres usług w mojej firmie fotograficznej. Kadry z drona bardzo zwiększyły atrakcyjność mojego portfolio :). W SNH Drones spotkałam się z miłą obsługą i konkretną wiedzą. Bardzo serdecznie polecam.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj